Lente Leiderschap Lessen

lente leiderschap lessen

Wil jij deze zomer samen met je paard een ontspannen buitenrit kunnen maken? Volg dan de Lente Leiderschap Lessen. In april en mei begeleid ik 2 maanden, 2 ruiters en 2 paarden, op 5 zaterdagen, voor 250 euro.

lente leiderschap lessen
Lente Leiderschap Lessen, de training om deze zomer samen met je paard ontspannen naar buiten te kunnen.
Foto gemaakt door Kim

Wil jij deze zomer samen met je paard een ontspannen buitenrit kunnen maken? Volg dan de Lente Leiderschap Lessen. In april en mei begeleid ik 2 maanden, 2 ruiters en 2 paarden, op 5 zaterdagen, voor 250 euro. Op weg naar een betere communicatie, het vaststellen van leiderschap en wederzijds vertrouwen tussen ruiter en paard.

Wederzijds vertrouwen en een goede connectie met mijn paard is voor mij niet altijd vanzelf gegaan. Ik heb daar de afgelopen 12 jaar hard gewerkt om mijzelf te verbeteren als trainer voor mijn paard.

Lindaopponykamp
Linda op ponykamp begin jaren ’90

De eerste keer dat ik op het paard zat in 1987 in Portugal leek alles vanzelf te gaan. Ik werd bestempeld als natuur talent en mocht de volgende dag mee de bergen in op een tocht van ruim 2 uur. Die ervaring heeft gemaakt dat het buiten rijden me nooit meer heeft los gelaten. Eenmaal terug in Nederland ging ik op een manege paardrijden en in de zomervakantie naar ponykampen. Bijna iedere vakantie reed ik in het buitenland en ik werd in mijn studententijd lid van een studenten ruiter vereniging.

Ik leerde dat 80% van het trainen van je eerste paard, gaat over het trainen van jezelf.

Op mijn 29ste kocht ik “eindelijk” mijn eerste eigen paard. Met deze merrie liep ik tegen tal van problemen aan. Zij spiegelde mijn onzekerheden en tekortkomingen zo helder, maar ik wist niet hoe ik dat moest oplossen. Ik dook de boeken in, onderzocht het internet en nam lessen, volgde clinics met mijn paard en keek naar lessen van anderen. Ik begon mijn eigen trainingen te filmen en terug te kijken om te leren zien, wat er mis ging en wanneer. Langzaam vielen de puzzelstukjes in elkaar. Ik leerde dat 80% van het trainen van je eerste paard, gaat over het trainen van jezelf. Je paard is een heldere spiegel. Ik was het probleem, niet mijn merrie.

Ik werkte hard aan mijzelf, bleef mijn trainingen filmen, lessen volgen en onderzoek doen. Iedere dag wilde ik een beetje beter worden als trainer voor mijn paard. Ik wilde mijn meisjesdroom verwezenlijken en met mijn paard buiten kunnen galopperen met mijn haren in de wind. Daarnaast gaf ik naast mijn werk privéles aan kinderen en volwassenen.

Om andere ruiters te inspireren en mijn kennis te delen, ben ik in 2019 dit blog begonnen en in 2020 kwam daar het YouTube kanaal bij.

paardrijles
Linda en Juno tijdens een clinic in 2014.
Foto door Janneke Koekhoven

Om andere ruiters te inspireren en mijn kennis te delen, ben ik in 2019 dit blog begonnen en in 2020 kwam daar het YouTube kanaal bij. Ik deelde opeens mijn trainingen in het openbaar. Iedereen kan daar zien, dat ik nog dagelijks leer van mijn eigen fouten.

Ondertussen werd in 2020 het blog iedere maand door meer mensen gelezen. Wat begon vanuit het idee dat als ik maar een iemand zou bereiken en zou kunnen inspireren het blog bestaansrecht had, groeide uit tot ruim 1100 lezers in 2020. En mijn grootste fan (mijn zusje) stapte sinds jaren weer op het paard, omdat mijn filmpjes haar zo inspireerde.

Als ik maar een iemand bereik, dan heeft het blog bestaansrecht.

Hond en paard buitenrit
Met mijn lieve zus, Tessa op buitenrit in Mexico in 2016

In 2020 werd ik gevraagd door Caroline van de Stieltjeshoeve om mee te denken over de mogelijkheden voor hun paardenbedrijf. En Marjan van de Destinationmakers belde mij met de vraag of ik voor Limburg Magazine de ruiter routes wilde rijden in Grenspark Kempen~Broek. Een dezer dagen verwacht ik het papieren exemplaar van Limburg Magazine in de brievenbus! Ik had niet durven dromen dat ik zoveel mensen zou bereiken in 2020 met dit blog. En mijn lieve zus terug op de rug van het paard, is natuurlijk het mooiste van alles.

2020 was ook een jaar van lockdowns, erg veel dagjesmensen op de Veluwe met mooi weer en van mijn burn out.

2020 was ook een jaar van lockdowns, erg veel dagjesmensen op de Veluwe met mooi weer en van mijn burn out. Begin oktober werd ik wakker met heftige hartkloppingen en kwam ik een aantal weken mijn bed nauwelijks uit. Ik was mijzelf voorbij gerend en ik heb 5 maanden geworsteld met de demonen uit mijn verleden, de triggers op mijn werk en mijn perfectionisme.

Ondertussen groeide dit blog door en in 2021 haalde we de eerste 1000 bezoekers al eind februari. Vanuit mijn bed bleef ik onderzoeken en studeren. Ik volgde digitale cursussen en trainde veel met Lacos. Dit heeft geresulteerd in het behalen van mijn certificaat “Ride Like a Viking Trainer”.

Ik heb de afgelopen jaren geleerd dat paarden trainen voor 20% gaat over het trainen van het paard en voor 80% over het trainen van de mens.

Ik deel mijn kennis graag, dat doe ik al door middel van dit blog en mijn YouTube kanaal, maar ik mis het een op een lesgeven. Om mij heen zie ik ruiters die tegen dezelfde problemen aanlopen waar ik 12 jaar geleden tegenaan liep. Ik weet dat ik deze ruiters kan helpen om hun onzekerheden te overwinnen en een goede connectie te bouwen met hun paard. Met mijn kennis en ervaring kan ik ze helpen om ze te leren hoe ze op spannende momenten met hun paard, de situatie tot rust kunnen brengen. Ik weet dat ook hun meisjesdroom verwezenlijkt kan worden.

Ik kan mijn hete en sensibele Spaanse pony Lacos zonder hoofdstel in stap, draf en galop rijden.

paard verkeersmak
Wil jij een verkeersmak paard dat in alle situatie op jou vertrouwt? Doe mee met de Lente Leiderschap Lessen.

Ik kan mijn hete en sensibele Spaanse pony Lacos zonder hoofdstel in stap, draf en galop rijden. Waarbij ik nog steeds controle heb over richting en tempo. Ik kan Lacos zonder problemen langs groot verkeer sturen. Ik maak met Lacos lange meerdaagse buitenritten, waarbij we op onbekend terrein rijden en overnachten.

Hoewel het nu tussen mij en Lacos geweldig gaat, hebben we best een onstuimige start gehad. Lacos vloog er in galop vandoor op onze eerste buitenrit en was niet meer te stoppen. Ik ben in het begin ook 2 keer van hem afgevallen, waarbij ik zelfs mijn heup gescheurd heb. Ik heb nooit opgegeven en ben mijzelf blijven verbeteren, door te onderzoeken, studeren en lessen te volgen.

Als Lacos en ik dit kunnen, dan kun jij het ook! Houd vast aan je meisjesdroom en volg de komende 2 maanden de Lente Leiderschap Lessen.

how to make riding skirt
Linda en Lacos, zonder zadel, buiten rijden met alleen een halster. Wil jij dit ook kunnen? Volg de Lente Leiderschap Lessen.

In de Lente Leiderschap Lessen krijg jij 5 ochtenden les van mij samen met een andere ruiter en paard. Ik leer jullie een betere communicatie met je paard, leiderschap vaststellen en vertrouwen opbouwen tussen jou en je paard. 5 zaterdagen krijgen jullie les van 9:00 tot 12:00 in grondwerk en rijden. We gaan ook echt op pad de natuur en het verkeer in, waarbij we werken aan het bewaren van rust en de connectie tussen ruiter en paard.

Met als resultaat dat jij deze zomer met plezier en vertrouwen een ontspannen buitenrit kunt maken met je paard. Je leert hoe je spannende situaties buiten kunt oplossen en je versterkt de band met je paard.

Doe jij mee? Meld je dan aan via email linda@debuitenruiter.nl. Heb je nog vragen of twijfels, bel me dan op 06-15227310. Ik kan je dan precies uitleggen wat je kunt verwachten. Samen kunnen we overleggen of de Lente Leiderschap Lessen bij jou en je paard passen.

Veel gestelde vragen over de Lente Leiderschap Lessen vind je hieronder

spoor oversteken te paard
Tijdens de Lente Leiderschap Lessen gaan we naar diverse obstakels die je op je buitenrit tegen kunt komen om te oefenen.
Voor wie zijn de Lente Leiderschap Lessen geschikt?

Volwassenen met een eigen paard die een eigen paard hebben en niet alleen naar buiten durven met hun paard, een betere band willen opbouwen met hun paard, willen werken aan zichzelf als betere trainer voor hun paard. Minimale leeftijd van de ruiters is 18 jaar en de minimale leeftijd van de paarden is 4 a 5 jaar. Op dit moment kun je alleen meedoen met een merrie of ruin.

Waarom zijn er maar 2 beschikbare plaatsen voor de Lente Leiderschap Lessen?

Omdat ik dan deze ochtenden alle aandacht en tijd heb voor iedere ruiter-paard combinatie. De Lente Leiderschap Lessen geef naast mijn werk en ik wil ook tijd voor mijn gezin en mijn paarden over houden.

Je kunt met de Lente Leiderschap Lessen meedoen als:

Je angstig geworden bent voor het (alleen) buiten rijden, je paard spanning opbouwt buiten, Je paard ervandoor gaat buiten, je paard niet graag alleen naar buiten gaat, je paard het erf niet af durft, je paard nog niet verkeersmak is, jij jezelf wilt verbeteren als trainer voor je paard.

Wat heb ik nodig om mee te kunnen doen?

Een eigen paard, vervoer om in de Steeg te komen, een halster en leadrope, zadel en hoofdstel, cap en kleding passend bij het weer. We werken alle lessen buiten. Neem ook iets te eten en te drinken mee in een rugzak of zadeltas, halverwege houden we een pauze.

Op welke locatie vinden de Lente Leiderschap Lessen plaats?

We starten om 9:00 uur vanaf de Steeg, gemeente Rheden. De exacte locatie krijg je in de mail na aanmelding.

Linda rijd jij op Lacos mee tijdens de Lente Leiderschap Lessen?

Nee, ik ga te voet mee. Op die manier heb ik de volle aandacht voor jullie en kan ik eventueel ingrijpen als ik denk dat een situatie te onstuimig wordt. Het is ook mogelijk dat ik je paard aan de longe vasthoud als jij nog te angstig bent om het alleen te doen.

Wanneer zijn de Lente Leiderschap Lessen?

Zaterdag 3 april, 17 april, 1 mei, 15 mei, 29 mei. Van 9:00 tot 12:00 uur.

Wat zijn de kosten voor de Lente Leiderschap Lessen?

250 euro per ruiter-paard combinatie. Je krijgt 5 lessen van 3 uur samen met een andere ruiter-paard combinatie. Dat is een totaal van 15 uur les, je betaald dus minder dan 17 euro per uur. Je krijgt mijn volle aandacht en ik deel mijn kennis en visie met je.

Kunnen we ons tijdens de Lente Leiderschap Lessen houden aan de corona richtlijnen?

Ja, we werken buiten, we zijn maximaal met z’n drieën en kunnen fysiek op afstand blijven van elkaar.

Doe jij mee? Meld je dan aan via email linda@debuitenruiter.nl. Heb je nog vragen of twijfels, bel me dan op 06-15227310. Ik kan je dan precies uitleggen wat je kunt verwachten. Samen kunnen we overleggen of de Lente Leiderschap Lessen bij jou en je paard passen.

lente leiderschap lessen
Lente Leiderschap Lessen, de training om deze zomer samen met je paard ontspannen naar buiten te kunnen.
Foto gemaakt door Kim

Ben ik te zwaar voor mijn paard?

te zwaar voor mijn paard

Ben ik te zwaar voor mijn paard? Welk gewicht kan mijn paard eigenlijk dragen? In dit blog bespreken we, waarschijnlijk het grootste taboe in de paardensport, het gewicht van de ruiter.

Paardrijden is een prachtige sport en hobby. Maar het is er ook een met een extra verantwoordelijkheid. Jij bent namelijk niet alleen verantwoordelijk voor jezelf als sporter of hobbyist, maar ook voor je paard. Samen vorm je een atletisch duo. Paarden ondergaan veel van wat wij van ze vragen, met maar heel weinig tegengas. Wij moeten er dus bewust van zijn wat we van ze vragen.

Heb jij jezelf wel eens de vraag gesteld: “Ben ik te zwaar voor mijn paard?”

te zwaar voor mijn paard
Ben ik te zwaar voor mijn paard? Is het beter als ik op zoek ga naar een lichtere ruiter voor Lacos en een groter paard voor mijzelf?

Zelf ben ik ben 1.82m lang en woog tussen 65 en 70kg toen ik Lacos kocht in 2016. In de afgelopen jaren bleef ik aankomen en lukte het me niet om af te vallen. Inmiddels weeg ik ruim 80kg. Helaas behoor ik tot die kleine groep vrouwen die al heel jong in de overgang komt. De eerste tekenen begonnen op mijn 34ste met het af en toe wegblijven van mijn menstruatie. Op mijn 40ste stelde de huisarts uiteindelijk vast dat ik inderdaad door de overgang heen was. Mijn vermoeden was bevestigd.

Opeens begreep ik waarom afvallen zo moeilijk was. Ik kon kiezen om ertegen te blijven vechten en vol afschuw naar de getallen op de weegschaal te kijken. Of mezelf te accepteren, tevreden te zijn dat ik jong moeder was geworden, zodat dat verdriet me bespaart was gebleven. Ik heb ervoor gekozen mezelf te accepteren, met de kanttekening dat ik wel gezond wil blijven en niet nog zwaarder wil worden.

Deze keuze betekende ook dat ik eerlijk naar mijn paard moest kijken. Niet langer mijn ogen sluiten en hopen dat ik echt wel een beetje zou gaan afvallen. 

te zwaar voor mijn paard
Lacos en Linda tijdens een wandeling in de sneeuw.

Sinds de jaren ‘80 zijn er diverse onderzoeken gedaan naar het effect van het gewicht van de ruiter op de rug van het paard. In dit blog verwijs ik niet naar specifieke onderzoeken. Ik zal onder aan dit artikel wel linken naar een tweetal artikelen van de KNHS. Ik ga ervan uit dat als je verder in deze materie wil duiken jij zelf onderzoek zal doen. 

Behalve het gewicht van de ruiter zijn er nog een aantal zaken die bijdragen aan schade aan de rug van het paard. Een passend zadel voor paard en ruiter om de druk goed te verdelen en de balans van de ruiter. Het is niet voor niets dat leden van het Long Rider’s Guild adviseren om niet meer dan 50kg bagage op je pakpaard te leggen. Bagage beweegt niet mee en is zogenaamd dood-gewicht. Een goede balans van de ruiter helpt dus mee om de rug van je paard heel te houden.

Een pakpaard is een paard dat alleen bepakking draagt en geen ruiter.

De meeste onderzoeken naar het effect van het gewicht van de ruiter komen erop uit dat de ruiter geen blijvende schade veroorzaakt aan de rug van het paard bij een ruitergewicht van 15-20% van het totale gewicht van het paard. De FNRS en KNHS rekenen met 17% als maximaal gewicht van de ruiter, omdat daar nog ongeveer 10kg aan kleding en harnachement bij opgeteld moet worden.

Ik heb een onderzoek gevonden waarbij er IJslanders getest zijn. De onderzoekers geven aan dat ze vanwege de stevige bottenstructuur tot maximaal 25% ruitergewicht zouden kunnen dragen.

Er zijn verschillende maneges die een maximum ruitergewicht hanteren van 85-90kg. Deze keuze wordt gemaakt omdat manege paarden dagelijks veel verschillende ruiters dragen en dus echte werkpaarden zijn. De paarden verdienen het geld voor een manege dus moeten ze op langere termijn gezond blijven. Ook is de maat van het zadel voor een manege paard niet makkelijk aan te passen aan de verschillende ruiters. Een ruiter die te groot is voor het zadel zit teveel op de achterkant van het zadel. Dit zorgt voor een punt belasting op de rugspieren van het paard.

Ook de duur van de rit in het zadel heeft effect op de rug van het paard. Over het algemeen genomen laten de onderzoeken zien dat er pas na anderhalf uur rijden verzuring in de rugspieren van het paard optreedt bij een ruiter met een ruitergewicht van 15-20%.

Als ik een meerdaagse tocht rijd dan rijden we anderhalf uur en houden we minimaal 30 minuten pauze, waarbij Lacos kan eten. Daarna rijden we weer anderhalf uur, weer een pauze en dan rijden we het laatste stuk van anderhalf uur. 

te zwaar voor mijn paard
Mijn lieve Spaanse vriendje Lacos, samen wandelen door de sneeuw.

Zo deel ik de dag op in drie ritten van ongeveer anderhalf uur en twee ruime pauzes. Op die manier weet ik zeker dat de rugspieren even kunnen bijkomen en stretchen en Lacos ook niet te lang op een lege maag hoeft te lopen. Te lang zonder ruwvoer moeten werken heeft een nadelig effect op de maag van je paard, maar dat is voer voor een ander blog.

Daarbij komt dat ik op deze meerdaagse tochten ook bagage meeneem. Al is het maar een halster met touw voor de pauzes, eten en drinken, een camera, gps en een powerbank om te zorgen dat ik niet met een lege batterij in mijn telefoon in een noodsituatie terecht kom. Dit is allemaal extra dood-gewicht aan bagage. 

Lacos is een rank gebouwde Andalusiër met een schofthoogte van 1,52m. Ik schat hem op 400-450kg.

20% van 400kg = 80kg

Dit betekent dat ik zonder kleding, harnachement en bepakking al aan het maximale gewicht zit dat zonder schade te dragen is voor Lacos. Ik ben dus te zwaar voor mijn paard. Uitgaande van zijn door mij geschatte minimale gewicht.

20% van 450kg = 90kg

Dit betekent dat ik met kleding en harnachement aan het maximale gewicht zit voor Lacos. Hoe verantwoord ik dan het extra dode-gewicht van de bagage? En wil ik echt meerdaagse tochten blijven maken met de wetenschap dat ik eigenlijk te zwaar ben voor mijn paard? Dat zit niet echt ontspannen kan ik je vertellen.

Al met al ben ik dus gewoon te zwaar geworden voor Lacos en moet ik mijn verantwoordelijkheid nemen en keuzes maken voor het welzijn van mijn paard. Dit is een keuze die niet leuk was om te maken, niet makkelijk om toe te geven en ook niet makkelijk om uit te leggen aan iedereen die ernaar vraagt.

Ik heb Lacos te koop gezet en hoop een lichtere ruiter te vinden die net zo gek is op hem als ik dat ben. Een ervaren ruiter die er ook van houdt om buitenritten te maken en in Lacos een maatje vindt. Blijf ik paardrijden? Ja natuurlijk. Ik ga op zoek naar een paard dat een maatje groter en breder is dan Lacos. Een paard dat mij wel makkelijk kan dragen op lange afstanden. Ondertussen blijf ik mijn best doen om gezond te blijven eten en toch een beetje af te vallen. Niet omdat het moet, maar omdat ik dat graag wil.

Ik vind ook dat het mijn verantwoordelijkheid is om op dit blog de taboes en moeilijke kanten van de verantwoordelijkheid die we hebben naar onze paarden toe uit te lichten.

ruiter gewicht
Goed voor je paard zorgen betekent ook kritisch zijn op jezelf en je eigen gewicht. Soms scheiden wegen omdat dat het beste is voor je paard.

Wees kritisch naar jezelf, je gewicht, je eigen balans op je paard en laat je zadel regelmatig nakijken door een specialist. Ga je buitenritten maken van langer dan anderhalf uur, las dan pauzes in. Of loop een stukje naast je paard mee om zijn rug te ontlasten en je eigen benen te strekken. En stel jezelf de vraag “Ben ik te zwaar voor mijn paard?”

Ben jij bang dat je te zwaar bent voor je paard, maar wil je geen afscheid nemen?

Dan kun je overwegen om het werk voor je paard aan te passen. Misschien kun je gaan mennen of meer grondwerk en werk aan de hand gaan doen?

Link naar artikel KNHS- Te zwaar om te rijden?

Link naar artikel KNHS- Ben ik te zwaar voor mijn paard?

Wil je meer lezen over de verzorging en welzijn van paarden en hoe ik daarover denk? Lees dan de artikelen in de categorie stalling en verzorging

  • Maximaal ruitergewicht zou niet meer dan 15%-20% van het totale gewicht van het paard moeten zijn.
  • Na anderhalf uur rijden treedt er verzuring op in de rugspieren van je paard, las pauzes in op langere ritten.
  • Zorg voor een goed passend zadel voor paard en ruiter.
  • Blijf aan je balans in het zadel werken.
  • Maximaal 50kg bagage op een pakpaard
  • Ben je te zwaar geworden voor je paard? Pas het werk aan of neem afscheid.

break up dressage training, keep your horse motivated

buitenrit door het bos

The best way to break up your dressage training to keep your horse motivated is by going out on a trail ride. Especially a horse that goes out on trail rides must be sensitive to your aids. It is a lot safer if your horse can halt when crossing a road with traffic. When your horse responds to your leg aids when you open a gate. Once that base is in place, you can go out on a trail ride and practice your dressage training on any fairly level sand path.

buitenrit door het bos
The perfect way to break your boring dressage training and keep your horse motivated.

Distract your horse’s attention with dressage training exercises during the trail ride

Do you also find dressage training in the arena boring? Riding laps in the sandbox while there is never really enough space to take a sprint… It is boring to me and to Lacos. So we combine our dressage training with lots of trail rides. We can practice intense collection on a forest path and then relax by an explosion of energy in a gallop or by completely relaxing with a long rein.

Don’t you secretly dream of piaff in the forest with your horse?

Any sand path or fairly flat forest path is suitable for dressage training. On wider paths you can practice pivots or lateral movements by zigzagging from left to right on the path.

Trailride Veluwe
Break up your dressage training to keep your horse motivated

Because you have more open space, your horse may be inclined to accelerate. Practice staying calm and relaxed yourself. Watch your breathing and your posture. Do not dive into the focus on the exercise you want to perform. Just keep a soft and open eye on the environment. Be the leader your horse needs you to be to stay calm. Listen to the birds and the wind in the trees while you gently ask your horse for a shoulder in or travers

Chances are that your horse will not understand what you want the first time. He expects these exercises in the arena and trail riding is for long reins and relaxation in his eyes. Be patient and don’t expect the best performance the first time.

Some horses are so concerned with their surroundings outside on the trail that they actually pay almost no attention to their rider. It is precisely by this dressage training that you ask him to keep his attention on you.

It is precisely by this dressage training that you ask him to keep his attention on you.

Once your horse is used to dressage training in the forest, you can use this as a distraction during stressful moments. Try to grasp his attention if he gets tense or stressed out on a trail ride. That way you can regain peace and continue your trail ride safely.

poort openen in het bos
opening a gate is a combination of dressage training and agility for your horse and you

The ultimate trailhorse is a horse that knows dressage, jumping, agility and has the endurance to carry you around on diffrent terrains. These must be level headed horses that trust their riders and the riders need to trust their horses. Trail riding especially in difficult terreins is the ultimate test of your companionship with your horse.

You might like to read this blogpost in Dutch or read other blogposts on trailriding like: How to open a gate without dismounting or check out the video from our 2-day trail ride along the river IJssel Or when you like to make your own riding skirt to keep you warm during the winter, check out the tutorial

Did you know you can find like-minded trail riders on the facebook group? Go check it out

Which dressage training do you use during your trail rides? Please let me know in the comments.

Hoe wordt je paard verkeersmak?

paard verkeersmak

Hoe ga je als ruiter om met je paard in het verkeer? En hoe kun je als automobilist bijdragen aan een veilige verkeerssituatie voor paarden? Hoe wordt je paard verkeersmak?

Een eeuw geleden waren paarden niet weg te denken uit het verkeer. Sinds die tijd heeft de auto steeds meer ruimte in beslag genomen op de weg. Hoe ga je als ruiter om met je paard in het verkeer? En hoe kun je als automobilist bijdragen aan een veilige verkeerssituatie voor paarden? Hoe wordt je paard verkeersmak?

zandpaden kempen broek
Het is natuurlijk heerlijk om met onze paarden altijd over zandpaden te kunnen rijden. Soms moeten we toch door het verkeer heen om op onze bestemming te komen.

Een jong paard laten wennen aan het verkeer vergt een hoop vertrouwen van ruiter en paard. Allereerst is het dus van belang dat je die vertrouwensband goed hebt gesterkt. Dit kun je doen door grondwerk, werk aan de hand en werken in vrijheid (liberty training). Van daaruit ga je aan de slag met schriktraining. Vertrouwt jouw paard je genoeg om over, tussen en onder gekke obstakels te lopen? 

Kun jij je paard laten ontspannen, nadat het geschrokken is?

Ik raad iedere ruiter aan om zo snel mogelijk aan de slag te gaan met de opbouw van vertrouwen. Zodra die connectie er is tussen ruiter en paard, kun je naar buiten. De wereld in en samen op zoek naar de grenzen van jullie comfortzone. 

Het verkeer wacht meestal niet tot jouw paard ontspanning gevonden heeft. Auto’s razen door op weg naar hun bestemming. Veelal niet rekening houdend met paarden. Als ruiter is het dus belangrijk om de introductie van jouw paard in het verkeer langzaam op te bouwen. 

Lacos van horne hoeve
Lacos is een verkeersmak paard met veel ervaring. Zelfs hij schrikt soms nog.

Het verkeer wacht meestal niet tot jouw paard ontspanning gevonden heeft.

Omdat een echte band opbouwen met je paard begint bij de training vanaf de grond. Begin je de introductie van verkeer dus ook vanaf de grond. Je kunt op die manier vanuit jullie vertrouwensband werken. Ga pas in het verkeer oefenen als je paard respect heeft voor jou als leider en dus ook jouw persoonlijke ruimte respecteert in spannende situaties.

De eerste paar keer ga je lekker samen met je paard wandelen langs de weg. Op die manier kan je paard rustig wennen en kun jij goed zien, waar de grens van de comfort zone ligt voor je paard. Dit bouw je geleidelijk verder uit totdat je samen kunt rijden langs een drukke weg. 

Ga pas in het verkeer oefenen als je paard respect heeft voor jou als leider

Er zijn verschillende natural horsemanship grondwerk technieken en ik ga de verschillen hier nu niet bespreken. Wel is het belangrijk dat je je paard bij het samen wandelen schuin achter je laat lopen en jij de leidlijn niet kort bij het halster vasthoudt. Geef je paard zijn persoonlijke ruimte. Dit maakt het voor jou ook veiliger. Want als je paard schrikt en een stap vooruit of opzij zet, loopt hij niet over jou heen.

Raakt je paard in paniek en heeft hij geen aandacht meer voor jouw persoonlijke ruimte, dan ben te ver buiten de comfort zone gegaan.

Raakt je paard in paniek en heeft hij geen aandacht meer voor jouw persoonlijke ruimte. Dan ben te ver buiten de comfort zone gegaan. Ik raad je aan om dan een paar stappen terug te zetten in de training en je persoonlijke ruimte opnieuw duidelijk te maken door middel van grondwerk. Ga pas weer buiten in het verkeer oefenen als je paard respect heeft voor jou als leider en dus ook jouw persoonlijke ruimte respecteert in spannende situaties.

Als jullie verkeers training goed gaat en je paard toch een keer schrikt van het verkeer. Loop dan weg van het verkeer en probeer of je paard op afstand wel tot rust kan komen. Je paard vragen om zijn hoofd te laten zakken en een paar hapjes gras uit de berm te eten is een hele goede manier om de rust terug te krijgen. Blijft de focus van paard op het, in zijn ogen, enge verkeer. Ga dan terug naar huis en begin gewoon opnieuw met de opbouw. Laat je niet frustreren, je paard pikt namelijk jouw stress op. 

Blijf vooral zelf kalm, doe desnoods een paar ademhalingsoefeningen om bij jezelf te blijven.

paard verkeersmak
Mijn jongste dochter met haar pony Nina voor de wagen. Nina hebben we verkeersmak gemaakt door veel te trainen.

Merk jij dat jij het eigenlijk heel spannend vindt omdat je bang bent dat je paard het eng vindt of zal schrikken, dan gebeurd dat ook. In dat geval is het beter om iemand anders te vragen om jouw paard te trainen.  Op die manier kun jij niet ongewild jouw angsten en emoties overbrengen. Heeft jouw paard eenmaal een aantal positieve ervaring met het verkeer, dan kunnen jouw angsten en emoties minder kwaad. Natuurlijk zal jouw paard erop reageren, maar hij zal het niet leren als “al het verkeer is eng” omdat hij al mee heeft gemaakt dat dat niet zo is.

Een groot deel van het trainen van je paard is het trainen van jezelf.

Mocht het zo zijn dat auto’s veel te hard en te dichtbij langsrijden, maak je daar dan niet boos om. Je paard pikt die boosheid op en dat wil je niet. Er zijn altijd automobilisten die zich niet bewust zijn van de gevaren die ze veroorzaken. Jouw taak als ruiter is niet om op dat moment de politieagent uit te hangen, maar om je paard rustig te houden. Jij kan ervoor zorgen dat de ervaring van je paard op dat moment niet verergerd wordt door jouw boosheid en frustratie. Blijf emotioneel bij de zaken waar jij invloed op hebt, namelijk je paard en jezelf.

Blijf emotioneel bij de zaken waar jij invloed op hebt, namelijk je paard en jezelf.

Wanneer is je paard dan verkeersmak? In mijn ogen is een paard verkeersmak als het rustig langs een drukke weg kan stappen met een ruiter op zijn rug. Een paard dat het verkeer wel opmerkt maar meer gefocust is op de ruiter en de hulpen, dan op het verkeer.

Ook een verkeersmak paard kan schrikken in het verkeer.

Training herd bound horse
Dit is mijn oudste dochter op Lacos. Laat als ouder je kind niet alleen buiten rijden op een paard dat nog niet volledig verkeersmak is.

Ondanks dat Lacos verkeersmak is en dus niet snel schrikt van het verkeer. Zijn er ook echt momenten waarop hij kan schrikken. Bijvoorbeeld ons fameuze ongeluk waarbij het paard van mijn dochter schrok van een overkapte ligfiets die van achteren tussen de bomen kwam aan suizen. Lacos schrok omdat mijn dochters paard schrok en ik verloor mijn evenwicht en landde met mijn heup tegen een dikke beuk. Ik kon de eerste minuut mijn benen niet bewegen en het werd zwart voor mijn ogen. Een scheurtje in het niet roterende deel van het bot en veel pijn als gevolg.

Ook had ik aan het einde van de eerste dag van onze 2 daagse tocht langs de IJssel een vermoeid paard dat de drukte van verkeer op de oude brug in Zutphen niet meer aankon. Ik voelde al zijn spieren aanspannen toen we het licht verende brugdek opreden van het fietspad. Van voor en achter kwamen fietsers en scooters langs rijden. Veel te dichtbij omdat de ruimte er niet was. Een meter verder reden auto’s en er kwam een trein uit het station rijden.

Voordat de situatie uit de hand liep, ben ik afgestapt en heb Lacos aan de hand meegenomen de brug over.

Aan de andere kant loopt Lacos zonder aarzeling een veerpont op en kunnen we rustig naar de overkant varen. Houd er dus rekening mee dat ook een verkeersmak paard momenten heeft waarop hij overweldigd is en de situatie hem beangstigd.

Hoe ga je om met paarden in het verkeer als automobilist?

Passeer een paard altijd rustig en geef paard en ruiter de ruimte. Ook op de weg rijden paard en ruiter in een onzichtbare bubbel van persoonlijke ruimte. Respecteer deze bubbel. In deze video zie je hoe het niet moet. Deze auto’s rijden veel te snel en soms zelfs veel te dicht langs ons. Als automobilist kun je een ervaring voor een paard maken of breken. Zeker voor jonge paarden is het fijn als automobilisten rekening met hen houden.

Zo moet het dus niet. Rustig passeren met een ruime bocht is veiliger voor iedereen.

Heb jij goede ervaringen met je paard in het verkeer? Laat het me weten in de comments.

How to make a riding skirt Including video tutorials

how to make riding skirt

How to you make a riding skirt? I will explain the basic steps in drawing a pattern and how to put it together in this blog. Including video tutorials specially for you to guide you through the process.

how to make riding skirt
How to make your own riding skirt. In this picture I am wearing model 2 made out of 100% wool

Riding skirts, you see them regularly on social media, beautiful pictures of riders with a long woolen riding skirt in a snowy landscape. Magnificent! But is this also practical to ride with? Does it really keep you warmer and which model suits you and your horse best? and how do you make your own riding skirt?

Is a riding skirt practical to ride with?

It depends. A riding skirt is not practical when mounting or dismounting your horse, that takes a little more effort with such a long piece of cloth which has to be lifted over the saddle. It is also not always useful at full canter, because the riding skirt flutters a bit. Be aware that this might also happens with strong winds.

You do need a horse that is not afraid of a fluttering skirt on their back. It is also best to use a fabric that is water and dirt resistant and does not crackle. Wool or a wool blend is best to use.

Does a riding skirt actually keep you warm?

Hell yes! No doubt about it. A riding skirt keeps your legs nice and warm during the cold winter weather. Even almost completely dry in light to medium rain if you use wool. And it also protects you from scratches from branches scraping your leg as you ride through the woods.

Which riding skirt model suits you and your horse best?

I managed to find 3 basic models of riding skirts online. The full circle riding skirt, like the Mathilde of Klesarven. The semi-circle riding skirt with double split, like Hanna Engstrom explains in her video. And finally, a pencil riding skirt with a double split like one of the models from Arctic Horse Gear.

If you don’t want to make a riding skirt yourself, you can buy one online. I have bought a riding skirt from Klesarven and it is of good quality and I can recommend it for those who do not want to get behind the sewing machine themselves. Do take into account extra costs from customs for EU countries due to the import from Norway.

How to you make a riding skirt? I will explain that and to guide you through the process I have added video tutorials. Are you still unable to figure it out after reading the blog and watching the videos? Leave your question in the comments or send me an email. I am happy to help you so that you can make your own riding skirt to keep you warm.

Linda Lacos weerterbergen
How to make a riding skirt? The riding skirt in the picture is a Klesarven skirt made of a wool blend. This pattern looks like model 1

Model 1, the full circle riding skirt:

This is a graceful wrapskirt that falls generously around your legs and you can easily wear it over several layers of clothing and adjust the width every time. This skirt also covers your horse’s hindquarters. Great if you have shaved your horse this winter. The downside of this model is that it requires a lot of fabric to make it, the riding skirt is therefore heavy and it is more difficult to mount or dismount your horse.

Model 2, the semi-circle riding skirt:

This model is still graceful and roomy around your legs, but has a split at the front and back. This model doesn’t cover the hindquarters of your horse. Great for horses with a thick winter coat that quickly sweat while riding. I made this model for myself with a double button closure at the front. Therefore the size is not adjustable. Model 2 keeps your legs warm and is less heavy because fewer material is used. With this riding skirt it is a bit less difficult to mount your horse due to the double split.

Model 3, the tube riding skirt:

I have not tried this model myself because it does not appeal to me. Do you have this model? Let me know what you think about it in the comments. Model 3 is also more difficult to make, so I will not explain how to make a model 3 riding skirt in this blog.

When making a riding skirt model 1 and 2 there are a few measurements that are important. Namely the waist size and the length from the waist to your ankle bone. For your waist it is important that you take this measurement where you want the riding skirt to be around your waist. I don’t like a high waist, so I wear the riding skirt just above my hip. You also have to take into account that you wear the riding skirt over your sweater and riding pants.

Linda Lacos weerterbergen
How to make your own riding skirt?

Measure your waist size with your riding pants on.

Don’t make a riding skirt longer than your ankle bone. This may seem short for a long skirt, but if you walk through the mud to get your horse out of the pasture, you’ll be happy if it doesn’t drag. It also helps when climbing stairs if your skirt does not reach the floor. The Klesarven model is even slightly shorter at the front for this reason.

To make your riding skirt yourself you will need:

  • Waist size = your size at the top of the riding skirt on top of your clothes.
  • Length from the waist to your ankle bone, measured on the side of your leg.
  • Pattern paper or newspaper paper
  • Boiled wool, washed wool, wool felt. Preferably 100% wool. Possibly a wool blend. Length of the fabric depends on the model you are making. Count on at least 3 meters for model 2 and at least 4 meters for model 1 (with fabric of 1.5 m wide)
  • Sewing machine, fabric scissors, pins, thread, possibly 2 buttons for model 2

Pay attention! Do not use woven or patterned fabrics with these patterns

If you do want to use woven or patterrened fabric, it is better to adjust the patterns. Because then you have to take the straight of grain into account. If you don’t, the fabric will stretch unevenly. For a woven fabric I would choose to make the pattern for model 1 in eight parts and the pattern for model 2 in 4 parts. For every part you cut, keep in mind that the straight of grain runs from the waist over the center of your pattern in a straight line to the bottom. You cannot use the fabric fold and have to put more parts together, take that seam in account.

When using a fabric with a pattern, you cut the parts in such a way that the pattern is always in the same place, that way it flows nicely. You don’t want the riding skirt to become an eclectic piece with a random pattern.

How to you make riding skirt model 1?

How to make a riding skirt video tutorial for model 1

In this tutorial all measurements are in centimeters. If you don’t use the metric system, please adjust the calculations to your needs.

Model 1, a full circle riding skirt. For this pattern we use your waist size plus 15 cm overlap. So if your waist is 65 cm we will use 80 cm in the calculation. You need this mathematical formula to get your waist measurement on the pattern paper.

C = 2πr, or circumference circle = 2 x π x r

Your waist size is the circumference of the circle,this you can measure. Now you need to know what the radius of the circle is to get your waist measurement correctly on the paper. In mathematics, r is the notation for the radius of a circle. The formula then becomes

r = C : 2π, or radius = circumference : 2 x π

You may round the number π to 3.14. With a waist size of 80 cm you will get the following calculation: r = 80: (2 x 3.14) So first you calculate 2 x 3.14 = 6.28 Then you calculate the formula as a whole r = 80: 6.28 = 12.74 cm.

From the right angle (90 degrees) of your paper, plot 12.74 cm (or the measurement that comes from your calculation) along both sides of the paper. Do this also at a few points in the middle. Follow these points with your marker in one smooth motion. You have now plotted your waist size onto the paper. To check this, you could measure the waist on the paper with your tape measure and multiply this by 4. That should give you 80 cm for this example calculation.

From your waistline on the paper, plot the length of your riding skirt in the same way along the sides of the paper and then at a number of points in the middle. Follow these points again with your marker in a smooth line.

On a pattern we indicate what the straight of grain is or where the fabric fold runs. This is a symmetrical pattern so it doesn’t matter much. But who knows, you might be making more patterns and it is good practice to always indicate which pattern you have in your hands and how it should be placed on the fabric. Therefor write on the pattern “riding skirt model 1” and write on one long side “fabric fold / straight of grain”

Cut out this pattern with paper scissors. Your fabric scissors will become dull if you use them for paper.

For riding skirt model 1 we have drawn the pattern for a quarter of the riding skirt. You are supposed to fold the fabric in half by putting the selvedges together. In other words, you fold the fabric in half lengthwise. Usually fabric is already folded double on the roll, which is easy. You place the pattern along the fabric fold and pin it down.

hoe maak je rijrok
How to make a riding skirt

Keep in mind that you should not cut tightly around the pattern paper because you will need extra fabric for a seam and hem. Depending on how thick your fabric is, I would cut an extra 1/2 to 3 cm for a seam. The thicker the fabric, the wider the hem.

You place one side of the pattern along the fabric fold. If you remove the pattern from the fabric after cutting, you can unfold the fabric and you will have half a riding skirt in your hands. You do not have to cut the fabric fold and you do not have to take a seam into account along the fabric fold.

You will also need a waistband. This is a straight strip of 8 to 10 cm wide and 2.5 x or 3 x your waist size long.

You cut a riding skirt pattern twice. A left side and a right side.

Place the two parts right side facing together and sew along the center back seam of the riding skirt. Fold and iron the hem of the front sides and bottom of the riding skirt. If you have the luxury of a lock machine, you can first lock these seams and then fold and iron them. When your fabric is very thick, you can choose to finish the edge with a zigzag stitch on your sewing machine first. If you use thin fabric, I would fold the hem twice. This way, the frayed edge is incorporated into the hem.

Topstitch your hem, you could make a double stitch if you like.

Then fold and iron the waistband in half and fold and iron the hem on each long side of the waistband. Place the waistband with the center on the back of your riding skirt when you have taken 3x the length of your waist. If you have taken 2.5x the length, you place the waistband half a waist length on one side and a full waist length on the other side. Place the waistband on the waist of your riding skirt right sides facing and stitch it down. Fold the waistband in half over the top of your riding skirt and topstitch the waistband over the entire length of the waist band. By doing so you attach it to the top of your riding skirt. Fold the ends of the waistband inwards on the short sides and topstitch or handstitch to close the ends.

How to you make riding skirt model 2?

How to make a riding skirt video tutorial for model 2

In this tutorial all measurements are in centimeters. If you don’t use the metric system, please adjust the calculations to your needs.

Model 2 is a semi-circle riding skirt. For this pattern we use your waist size plus 2x 15 cm overlap for each split, so 30 cm. If your waist is 65 cm, we calculate it as follows. The sewing pattern consists of 2 parts, we divide the waist size by 2, so 65 cm : 2 = 32.5 cm. Add the overlap, so 32.5 cm + 30 cm = 62.5 cm. Since we are making a paper pattern for a quarter of the skirt, divide this by two again. 62.5 cm : 2 = 31.25 cm

We assume a total waist size of 4 x 31.25 cm = 125 cm for this pattern. Because it concerns a semi-circle riding skirt, you divide by π instead of by 2π. You need this mathematical formula to get your waist measurement on the pattern paper.

r = C : 2π, so radius = circumference : 2 x π; because it is a semicircle riding skirt the formula is radius = circumference : π

You may round the number π to 3.14. With a total waist size of 125 cm you will get the following calculation: r = 125 : 3.14 So r = 39.81 cm

Fold the short side of your pattern paper inwards, creating an angle of 45 degrees. From that corner of your paper, plot 39.81 cm (or the measurement that comes from your calculation) along both sides of the paper. Do this also at a few points in the middle. Follow these points with your marker in one smooth motion. You have now plotted your waist size on the paper. To check whether this is correct, you can measure whether this length is approximately 31.25 cm.

From your waistline, plot the length of your skirt in the same way along the sides of the paper and then on a number of points in the middle. Follow these points with your marker in a smooth line. You may need to lengthen the pattern paper by taping a piece to it.

On a pattern we indicate what the straight of grain is or where the fabric fold runs. This is a symmetrical pattern so it doesn’t matter much. But who knows, you might be making more patterns and then it is good practice to always indicate which pattern you have in your hands and how it should be placed on the fabric. Therefor write “riding skirt model 2” on the pattern and write on one long side “fabric fold / straight of grain”. Also indicate the overlap at center front and center back.

Cut out this pattern with paper scissors. Your fabric scissors will become dull if you use it for paper.

The making of my model 2 riding skirt. cutting the pattern and pinning it.

For model 2 we drew a pattern for a quarter of the riding skirt. You are supposed to fold the fabric in half. Unfold the fabric of the roll completely and then fold the short side inwards. You place the pattern along the fabric fold and pin it down.

Is your pattern larger than the fabric if you fold it as described above. Then, like me, you need more fabric than the 3 meters and you cannot use the fabric fold. You will have to make your riding skirt in four parts, or shorten it in length. The pattern is a quarter of the riding skirt, so for every half riding skirt you first put two quarter pieces together. Take a seam in account if you cannot use the fabric fold.

Keep in mind that you should not cut tightly around the pattern paper because you will need extra fabric for a hem on your riding skirt.

Depending on how thick your fabric is, I would cut an extra 1,5 to 3 cm for a seam or hem. The thicker the fabric, the wider the hem. If you like to make a very wide hem, add an extra 7 to 10 cm at the bottom.

You place one side of the pattern along the fabric fold. If you remove the pattern from the fabric after cutting, you can unfold the fabric and you will have half a riding skirt in your hands. You do not have to cut the fabric fold and you do not have to take a hem into account when using the fabric fold. Do cut a hem here if your pattern is larger and you cannot use the fabric fold. In that case, 1,5 cm of hem is enough to join the two parts together, right side facing.

Then you also need a waistband. This is a straight strip of 8-10 cm wide and your waist size + 15 cm overlap + 10 cm long. For model 2 that is 65 cm =15 cm + 10 cm = 85 cm

zelf een rijrok maken
How to make a riding skirt

You cut the riding skirt pattern twice. A left side and a right side.

Fold and iron in the hem of the sides and bottom of the riding skirt. If you have the luxury of a lock machine, you can first lock these hems and then fold and iron them. When your fabric is very thick, you can choose to finish the edge with a zigzag stitch on your sewing machine first. If you use thin fabric, I would fold the hem double. In this way, the frayed edge is incorporated into the hem. Topstitch your hem, you could make a double stitch if you like.

Place the two sides of the skirt in the center back at the correct distance on top of each other, pin it and stitch it.

Fold and iron the waistband in half and fold and iron the hem on each long side of the waistband. Place the center of the waistband on the center back of your riding skirt. Place the waistband good sides facing on the waist of your riding skirt and stitch it down. Fold the waistband in half over the top of your riding skirt and topstitch the waistband over the entire length of the hem hereby attaching it to the top of your riding skirt. Fold the ends of the waistband inwards on the short sides and topstitch or handstitch to close the ends. Make a buttonhole at both ends of the waistband.

Try the riding skirt over your riding gear and determine where the two buttons should go. One on the inside and one on the outside.

The final product of riding skirt model 2. Lacos and I show you how we use it in cold weather. Doesn’t it look great?

You could wear both riding skirt models by lining them with a double layer of the same material. I would only connect the double layers at the waist. That way, the fabric will not twist strangely and fall naturally. You can choose to show the lining fabric by cutting the top layer 10 cm shorter. This is a nice touch if you use two different colors of fabric for the top layer and the lining. In that case, I would also consider making the waistband from the lining fabric, for example. I assume in this case that the lining fabric is of the same strength and quality as the top layer fabric is.

Has this tutorial helped you? Did you manage to make a riding skirt? Or do you have any questions about how to make a riding skirt? Let me know in the comments or get in touch with me.

Curious about who I am and the adventures I have with my horse Lacos? Read more about us here.

Linda Lacos buiten ruiter
I am happy to help you out if you have any questions after reading this blog.

Hoe maak je zelf een rijrok? Inclusief video tutorials

Linda Lacos weerterbergen

Hoe maak je zelf een rijrok? In dit blog leg ik je dat uit. De basis stappen in het tekenen van een patroon en uitleg hoe je het in elkaar zet. Inclusief video tutorials.

Linda Lacos weerterbergen
Hoe maak je een rijrok? De rok op deze foto is een Klesarven rijrok van een wol menging. deze rok lijkt op het patroon van model 1

Je ziet ze regelmatig voorbij komen op social media, mooie foto’s van amazones met een lange wollen rijrok in een besneeuwd landschap. Prachtig! Maar is dit ook praktisch om mee te rijden? Houdt het je echt warmer en welk model past jou dan het beste? en hoe maak je zelf een rijrok?

Is een rijrok praktisch om mee te rijden?

Dat hangt ervan af. Het is namelijk niet praktisch bij het op en afstappen, dat kost iets meer moeite omdat er zo’n lange lap stof mee over het zadel moet. Ook is het niet altijd handig in volle galop, omdat de rijrok dan een beetje wappert. Bij harde wind gebeurd dat ook.

Je hebt dus wel een paard nodig dat daar niet van schrikt. Ook kun je het beste een stof gebruiken die water en vuil afstotend is en niet knispert. Wol of een wol menging is het beste om te gebruiken.

Houdt een rijrok je ook echt warm?

Jazeker! Daar hoef je niet over te twijfelen. Een rijrok houdt je benen heerlijk warm in de koude wintermaanden. Zelfs bijna helemaal droog in de regen als je wol gebruikt. En het beschermt je ook nog eens tegen schrammen van takken die over je been schuren als je door het bos rijdt.

Welk model rijrok past dan het beste bij jou en je paard?

Ik heb 3 basismodellen van rijrokken kunnen ontdekken online. De volle cirkel rijrok, zoals bijvoorbeeld de Mathilde van Klesarven. De halve cirkel rijrok met dubbele split, zoals Hanna Engstrom het uitlegt in haar video. En als laatste een koker rijrok met dubbele split zoals een van de modellen van Arctic Horse Gear.

Wil je niet zelf een rijrok maken dan kun je er een kopen. Zelf heb ik een rijrok van Klesarven en deze is van goede kwaliteit en kan ik aanbevelen voor degene die niet zelf achter de naaimachine wil kruipen. Houd wel rekening met extra kosten van de douane vanwege de import vanuit Noorwegen.

Hoe maak je dan zelf een rijrok? Dat leg ik je uit en om het nog duidelijker te maken heb ik twee video tutorials toegevoegd voor je. Kom je er na het lezen van het blog en het kijken van de video’s nog niet uit? Laat je vraag dan achter in de comments of stuur me een email. Ik help je graag zodat jij ook je eigen rijrok kunt maken.

how to make riding skirt
Hoe maak je een rijrok? In deze foto draag ik rijrok model 2 gemaakt van 100% wol.

Model 1, de volle cirkel rijrok:

Dit is een sierlijke wikkelrok die ruim om je benen valt en je makkelijk over verschillende lagen kleding kan dragen en waarvan je de wijdte iedere keer kunt aanpassen. Deze rok ligt ook over de achterhand van je paard. Fijn als je je paard geschoren hebt in de winter. Het nadeel van dit model is dat veel stof vergt om hem te maken, de rijrok daardoor zwaar is en dit is het lastiger met opstappen.

Model 2, de halve cirkel rijrok:

Dit model is nog steeds sierlijk en ruim om je benen, maar heeft zowel voor als achter een split. Dit model valt niet over de achterhand van je paard. Fijn voor paarden met een dikke wintervacht die het snel warm hebben tijdens het rijden. Ik heb dit model voor mijzelf gemaakt met een dubbele knoopsluiting aan de voorkant. Daardoor is de maat niet verstelbaar. Dit model houdt je benen goed warm en minder zwaar omdat er minder materiaal nodig is. Ook is deze rijrok minder lastig met opstappen door de dubbele split.

Model 3, de koker rijrok:

Dit model heb ik zelf nog niet uitgeprobeerd omdat het me het minste aanspreekt. Heb jij dit model? Laat me dan in de comments weten wat je hiervan vindt. Model 3 is ook lastiger te maken, dus die laat ik in dit blog achterwege.

Bij het maken van een rijrok model 1 en 2 zijn er een paar maten die van belang zijn. Namelijk de taille maat en de lengt van de taille tot aan je enkelbot. Bij je taille is het belangrijk dat je deze maat neemt op de plaats waar jij wilt dat de rijrok om je middel zit. Zelf houd ik niet van hoge taillering en dus draag ik de rijrok net boven mijn heup. Ook moet je er rekening mee houden dat je de rijrok over je trui en rijbroek heen draagt.

Linda Lacos weerterbergen
Hoe maak je zelf een rijrok?

Neem de taille maat dus met je rijkleding aan.

Maak een rijrok niet langer dan je enkelbot. Dit lijkt kort voor een lange rok, maar als je straks door de modder banjert om je paard uit de wei te halen, ben je blij. Ook bij het traplopen helpt het als je rok niet tot op de grond komt. Het model van Klesarven is aan de voorzijde zelfs iets korter.

Om zelf je rijrok te maken heb je nodig:

  • Taille maat = je omvang aan de bovenkant van de rijrok over je kleding heen.
  • Lengte vanaf de taille tot aan je enkelbot, gemeten aan de zijkant van je been.
  • Patroon papier of kranten papier
  • Gekookte wol, gewassen wol, wol vilt. Het liefste 100% wol. Eventueel een wol menging. Lengte van de stof is afhankelijk van het model dat je maakt. Reken op minimaal 3 meter voor model 2 en minimaal 4 meter voor model 1 (bij stof van 1,5m breed)
  • Naaimachine, stofschaar, spelden, garen, eventueel 2 knopen voor model 2

Let op! Gebruik bij deze patronen geen geweven stoffen of stoffen met een dessin.

Wil je dat wel, dan kun je beter de patronen aanpassen. Omdat je dan meer rekening moet houden met het recht van draad. Doe je dat niet dan zal de stof ongelijk gaan uitrekken en dat ga je zien. Ik zou er bij een geweven stof voor kiezen om het patroon voor model 1 in acht delen te maken en het patroon van model 2 in 4 delen. Houdt bij ieder deel dat je knipt er rekening mee dat de recht van draad vanaf de taille over het midden van je patroon in een rechte lijn naar de onderzijde loopt. Je kunt dan dus geen gebruik maken van de stofvouw en moet meer delen aan elkaar zetten. Bij het gebruik van een stof met dessin, knip je de delen zo dat dessin steeds op dezelfde plaats zit, op die manier loopt het mooi rond. Het wordt dan geen eclectische geheel.

Hoe maak je zelf een rijrok model 1?

Hoe maak je zelf een rijrok? Video tutorial in het Engels.

Model 1, een volle cirkel rijrok. Voor dit patroon gebruiken we je taille maat + 15 cm overlap dus als je taille 65cm is dan gaan we uit van 80 cm in de berekening. Deze wiskundige formule heb je nodig om je taillemaat op het patroon papier te krijgen.

O= 2πr, dus omtrek cirkel = 2 x π x r

Jouw taille maat is de omtrek van de cirkel, dus die kun je opmeten. Nu moet je weten wat de straal van de cirkel is om jouw taillemaat correct op het papier te krijgen. In de wiskunde is r de notering voor de straal van een cirkel. De formule wordt dan dus

r = O:2π , dus straal = omtrek : 2 x π

Het getal π mag je afronden naar 3,14. Bij een taille maat van 80 cm krijg je dan dus de volgende berekening: r = 80 : (2 x 3,14) Dus eerst bereken je 2 x 3,14 = 6,28 Daarna bereken je de formule als geheel r = 80 : 6,28 = 12,74 cm.

Vanuit de rechte hoek (90 graden) van je papier zet je 12,74 cm (dus de maat die uit jouw berekening komt) uit langs de beide zijkanten van het papier. Doe dit ook op een paar punten in het midden. Volg deze punten met je stift in een vloeiende beweging. Je hebt nu je taille maat uitgezet op het papier. Om dit te checken zou je de taille op het papier kunnen meten met je meetlint en vermenigvuldigen met 4. Dat zou voor deze voorbeeld berekening op 80 cm moeten uitkomen.

Vanaf je taillelijn zet je de lengte van je rijrok uit op dezelfde manier langs de zijdes van het papier en daarna ook op nog een aantal punten. Volg deze punten weer met je stift in een vloeiende lijn.

Op een patroon geven we aan wat de recht van draad is of waar de stofvouw loopt. Dit is een symmetrisch patroon dus maakt het niet veel uit. Maar wie weet ga je meer patronen maken en dan is het een goed gebruik om altijd aan te geven welk patroon je in handen hebt en hoe deze op de stof gelegd moet worden. Dus schrijf op “rijrok model 1” en schrijf aan een lange zijde “stofvouw/recht van draad”

Knip dit patroon uit met een papier schaar. Je stof schaar wordt bot als je het voor papier gebruikt.

Voor een rijrok model 1 hebben we een patroon voor een kwart van een rijrok getekend. Het is de bedoeling dat je de stof dubbelvouwt door de zelfkanten op elkaar te leggen. Met andere woorden je vouwt de stof dubbel in de lengte. Meestal zit stof al dubbel gevouwen op de rol, dat is dan makkelijk. Het patroon leg je tegen de stofvouw aan en spelt het vast.

hoe maak je rijrok
Hoe maak je zelf een rijrok?

Houdt er rekening mee dat je niet strak om het patroon papier heen moet knippen omdat je extra stof nodig hebt voor een zoom. Afhankelijk van hoe dik je stof is, zou ik anderhalf tot 3 cm extra knippen voor een zoom. Hoe dikker de stof hoe breder de zoom.

Een kant van het patroon leg je tegen de stofvouw aan. Als je na het knippen het patroon dan van de stof haalt kun je de stof uitvouwen en heb je dan dus een halve rijrok in je handen.  Je hoeft de stofvouw dus niet te knippen en ook geen rekening te houden met een zoom.

Dan heb je ook nog een tailleband nodig. Dit is een rechte strook van 8 cm breed en 2,5 x of 3 x je taille maat lang.

Je knipt een rijrok patroon twee keer. Een linker en een rechterzijde.

Leg de twee delen met de goede kant van de stof op elkaar en naai een zijde vast. Dit is midden achter van de rijrok. Vouw en strijk de zoom van de zijkanten en de onderkant van de rijrok naar binnen. Heb je de luxe van een lockmachine, dan kun je deze zomen eerst locken en daarna vouwen en strijken. Is je stof erg dik, dan kun je ervoor kiezen om de rand eerst af te werken met een zigzag steek op je naaimachine. Gebruik je dunne stof dan zou ik de zoom twee keer vouwen. Op die manier zit de rafelrand binnen in de zoom verwerkt.

Stik je zoom af, eventueel zou je een dubbele stiknaad kunnen maken als je dat mooi vind.

Vervolgens vouw en strijk je de tailleband dubbel en vouw en strijk je de zoom aan iedere lange zijde van de tailleband. De tailleband leg je met het midden op het middenachter van je rijrok als je 3 x de lengte van je taille hebt genomen. Heb je 2,5 x de lengte genomen, dan laat je de tailleband aan een kant een halve taille lengte uitsteken en aan de andere kant een hele taille lengte. Leg de tailleband met de goede kant op de goede kant van de taille van je rijrok en stik dit vast. Vouw de tailleband dubbel over de bovenkant van je rijrok heen en stik de tailleband over de hele lengte dicht. Vouw de uiteindes van de tailleband aan de korte zijdes naar binnen en stik deze vast.

Hoe maak je zelf een rijrok model 2?

Hoe maak je zelf een rijrok? Video tutorial in het Engels.

Model 2 is een halve cirkel rijrok. Voor dit patroon gebruiken we je taille maat  plus 2 x 15 cm overlap voor iedere split, dus 30 cm. Dus als je taille 65cm is dan berekenen we dat als volgt. Het naai patroon bestaat uit 2 delen, we delen de taillemaat door 2, dus 65cm : 2 = 32,5 cm Daar tel je de overlap bij op, dus 32,5cm + 30cm = 62,5 cm. Omdat we een papieren patroon maken voor een kwart van de rok deel je dit nogmaals door twee. 62,5cm : 2 = 31,25 cm

We gaan voor dit patroon dus uit van een totale taillemaat van 4 x 31,25 cm = 125 cm We gebruiken bijna dezelfde formule als bij model 1 om dit correct op het papier te krijgen. Omdat het over een halve cirkel rijrok gaat deel je door π ipv van door 2x π. Deze wiskundige formule heb je nodig om je taillemaat op het patroon papier te krijgen.

r = O:2π , dus straal = omtrek : 2 x π; omdat het een halve cirkel rijrok is geldt hier de formule straal = omtrek : π

Het getal π mag je afronden naar 3,14. Bij een totale taillemaat van 125 cm krijg je dan dus de volgende berekening: r = 125 : 3,14 Dus r = 39,81cm

De korte zijde van je patroon papier vouw je naar binnen, zodat er een scherpe hoek van 45 graden ontstaat. Vanuit die hoek van je papier zet je 39,81 cm (de maat die uit jouw berekening komt) uit langs de beide zijkanten van het papier. Doe dit ook op een paar punten in het midden. Volg deze punten met je stift in een vloeiende beweging. Je hebt nu je taille maat uitgezet op het papier. Om te checken of dit klopt kun je meten of deze lengte ongeveer 31,25 cm is.

Vanaf je taillelijn zet je de lengte van je rok uit op dezelfde manier langs de zijdes van het papier en daarna ook op nog een aantal punten. Volg deze punten weer met je stift in een vloeiende lijn. Het is waarschijnlijk dat je het patroon papier moet verlengen door er een stuk aan vast te plakken.

Op een patroon geven we aan wat de recht van draad is of waar de stofvouw loopt. Dit is een symmetrisch patroon dus maakt het niet veel uit. Maar wie weet ga je meer patronen maken en dan is het een goed gebruik om altijd aan te geven welk patroon je in handen hebt en hoe deze op de stof gelegd moet worden. Dus schrijf op “rijrok model 2” en schrijf aan een lange zijde “stofvouw/recht van draad”. Geef ook de overlapping aan middenvoor en middenachter.

Knip dit patroon uit met een papier schaar. Je stof schaar wordt bot als je het voor papier gebruikt.

Voor model 2 hebben we een patroon voor een kwart van de rijrok getekend. Het is de bedoeling dat je de stof dubbelvouwt.  De stof van de rol vouw je helemaal open en vouwt dan de korte zijde naar binnen. Het patroon leg je tegen de stofvouw aan en spelt het vast.

Is jouw patroon groter dan de stof als je deze vouwt op de manier beschreven als hierboven. Dan heb je net als ik meer stof nodig dan de 3 meter en kun je geen gebruik maken van de stofvouw. Je zult je rijrok uit vier delen moeten maken, of inkorten qua lengte. Het patroon is een kwart van de rijrok, dus voor iedere halve rijrok zet je eerst twee kwart delen aan elkaar.

Houdt er rekening mee dat je niet strak om het patroon papier heen moet knippen omdat je extra stof nodig hebt voor een zoom van je rijrok.

Afhankelijk van hoe dik je stof is, zou ik anderhalf tot 3 cm extra knippen voor een zoom. Hoe dikker de stof hoe breeder de zoom. Vind je het mooi om een hele brede zoom te maken, reken dan 7 tot 10 cm extra aan de onderzijde.

Een kant van het patroon leg je tegen de stofvouw aan. Als je na het knippen het patroon dan van de stof haalt kun je de stof uitvouwen en heb je dan dus een halve rijrok in je handen.  Je hoeft de stofvouw dus niet te knippen en ook geen rekening te houden met een zoom. Knip hier wel een zoom als je patroon groter is en je geen gebruikt maakt van de stofvouw. In dat geval is anderhalve centimeter zoom genoeg om de twee delen aan elkaar te zetten.

Dan heb je ook nog een tailleband nodig. Dit is een rechte strook van 8-10 cm breed en je taille maat + 15 cm + 10 cm lang. Voor model 2 is dat dus 65 cm + 15 cm + 10 cm = 85 cm

zelf een rijrok maken
Hoe maak je zelf een rijrok?

Je knipt het rijrok patroon twee keer. Een linker en een rechterzijde.

Vouw en strijk de zoom van de zijkanten en de onderkant van de rijrok naar binnen. Heb je de luxe van een lockmachine, dan kun je deze zomen eerst locken en daarna vouwen en strijken. Is je stof erg dik, dan kun je ervoor kiezen om de rand eerst af te werken met een zigzag steek op je naaimachine. Gebruik je dunne stof dan zou ik de zoom twee keer vouwen. Op die manier zit de rafelrand binnen in de zoom verwerkt. Stik je zoom af, eventueel zou je een dubbele stiknaad kunnen maken als je dat mooi vind.

Leg de beide zijdes van de rok midden achter op de juiste afstand over elkaar, spelt dit vast en stik het vast.

Vervolgens vouw en strijk je de tailleband dubbel en vouw en strijk je de zoom aan iedere lange zijde van de tailleband. De tailleband leg je met het midden op het middenachter van je rijrok. Leg de tailleband met de goede kant op de goede kant van de taille van je rijrok en stik dit vast. Vouw de tailleband dubbel over de bovenkant van je rijrok heen en stik de tailleband over de hele lengte dicht. Vouw de uiteindes van de tailleband aan de korte zijdes naar binnen en stik deze vast. Maak een knoopsgat aan beide uiteindes van de rijrok.

Pas de rijrok over je rijkleding en bepaal waar de twee knopen moeten komen. Een aan de binnenzijde en een aan de buitenzijde.

Beide rijrok modellen zou je kunnen voeren door ze dubbel te maken. Ik zou de dubbele lagen alleen aan de taille met elkaar verbinden. Op die manier gaat de stof niet trekken en valt het natuurlijk. Je kunt ervoor kiezen om de voeringstof te laten zien door de bovenlaag10cm korter te knippen. Dit is een leuk detail als je twee verschillende kleuren stof gebruikt voor de bovenlaag en de voering. In dat geval zou ik overwegen om de tailleband bijvoorbeeld ook te maken van de voeringstof. Ik ga er dan dus wel vanuit dat de voeringstof van dezelfde stevigheid en kwaliteit is als de stof van de bovenlaag.

Heeft dit blog je geholpen? Is het je gelukt om een rijrok te maken? Of heb je nog vragen over hoe je een rijrok maakt? Laat het me weten in de comments of neem contact met me op.

Benieuwd geworden naar wie ik ben en naar de avonturen met mijn paard Lacos? Lees hier meer over ons.

Linda Lacos buiten ruiter
Ik help je graag als je nog vragen hebt na het lezen van dit blog.

Paard vriendelijke manege in een prachtig natuurgebied

buitenrit van horne hoeve

Stal van Horne Hoeve in Weert is een paard vriendelijke manege met een prachtig natuurgebied voor de deur. Als je de straat oversteekt rijdt je door de naaldbossen, heide en zandverstuivingen van de Budeler- en Weerterbergen.

buitenrit van horne hoeve
Mee op buitenrit met Stal van Horne Hoeve door de Budeler- en Weerterbergen

Lacos en ik zijn door VVV Midden Limburg gevraagd om de ruiterroutes in het Grenspark Kempen~Broek bij Weert en Nederweert uit te proberen. De coördinatoren van het gebied hebben twee routes voor ons uitgezet, een voor zaterdag en een voor zondag. Wat is het dan ontzettend leuk om een paard vriendelijke manege te ontdekken in dit gebied.

Uiteraard moeten wij dan overnachten in de buurt. Een overnachting voor mijzelf is niet zo moeilijk te vinden, maar een goede plek voor Lacos is lastiger. Veel paardenstallen zijn niet ingericht voor logees en ook niet erg happig om er ruimte voor te maken voor een nachtje. 

naaldbos weerterbergen
De Budeler- en Weerterbergen is een gebied dat bestaat uit naaldbossen, heide en zandverstuivingen

Na een online zoektocht naar een goede overnachting voor Lacos kwam ik uit op de website van Stal van Horne Hoeve. Daar maakte mijn hart een sprongetje toen ik las dat zij een paddock paradise aan het aanleggen zijn voor hun manegepaarden en voor de vaste pension paarden.

Whoop, whoop! Een manege die oog heeft voor paardenwelzijn! 

zonsopkomst van horne hoeve
Zonsopkomst op de paard vriendelijke manege stal van Horne Hoeve in Weert.
Foto door: Iris van Horne

De regelmatige lezers van dit blog kennen mijn enthousiasme over het paddock paradise systeem en waarom ik vind dat het een ideale manier is om je paard te huisvesten. Ik vind het dus ook geweldig om een paard vriendelijke manege te ontdekken.

Paarden leven in kudde verband. Dat is goed voor de sociale interactie tussen paarden. Spelen, groomen, sociale hiërarchie in de kudde en de mentale veiligheid van het leven in een kudde. Paarden worden gestimuleerd om veel te bewegen. Dat is goed voor de fysieke en mentale gezondheid. De natuurlijke migrerende beweging van het leven in een kudde wilde paarden wordt hiermee nagebootst. 

van horne hoeve
Het paddock paradise in aanleg in november 2020, Stal van Horne Hoeve.
De manege paarden leven in kudde verband en kunnen echt paard zijn.

Bij Stal van Horne Hoeve wordt het paddock paradise aangelegd op 4 hectare grasland en verdeeld in twee kuddes van 15 paarden. De ene kudde huisvest de manegepaarden en de andere kudde de pensionpaarden en de manegepaarden die met pensioen zijn. Er is nog ruimte voor een paar pension paarden.

Als je in de buurt van Weert woont en zoekt naar een goede plek voor jouw paard. Raad ik je aan bij Stal van Horne Hoeve te gaan kijken.

paddock paradise van horne hoeve
Het is een enorm groot paddock paradise dat zich uitstrekt over 4 hectare grasland.
In het midden is een heuvel aangelegd als uitkijkpunt voor de paarden.

De ruime weides tussen de tracks van het paddock paradise zijn ingezaaid met een mengsel van kruiden en verschillende grassoorten. Eens per zomer worden de weides gemaaid, dit gebeurd na het weidevogel broedseizoen. Op die manier hebben de kruiden en grassen tijd om tot bloei komen en door te zaaien. De weidevogels hebben ook alle tijd en ruimte om hun jongen groot te brengen. Het eigen hooi wordt aan de paarden gevoerd, die de mix van kruiden en grassen erg lekker vinden.

kantine van horne hoeve
Amerigo in de kantine bij Stal van Horne Hoeve

Om de paarden meer uitdaging te geven zijn er een aantal slow-feeder stations gebouwd. Midden op het track is er een heuvel aangelegd die nu door de paarden wordt gebruikt als uitkijkpunt over de aangrenzende velden. Bij het laagste gedeelte van de wei wordt er een poel aangelegd voor de paarden om in de spelen en dient als afwatering. Ook zijn er op diverse plaatsen bomen geplant die de wind breken. Dit zijn inheemse bomen waarvan het snoeihout aan de paarden gevoerd kan worden, onder andere wilgen. Paarden knabbelen graag aan de wilgentakken.

Wat een geluk dat Stal van Horne Hoeve gespecialiseerd is in paarden vakanties en langs onze route ligt! 

Voor de overnachting van Lacos had ik de keus uit een gras paddock buiten of een ruime stal binnen. Omdat ik niet wist of het ‘s nachts zou gaan regenen en ik de volgende ochtend Lacos op zou zadelen voor weer een lange rit. Heb ik hem voor het eerst sinds vier jaar een nacht op stal gezet. 

De stal was ruim, schoon en er lag een grote bult hooi klaar toen we aankwamen. Ook zaten er al brokken voor Lacos in de voerbak. Lacos heeft tijdens de nacht onbeperkt hooi kunnen eten en goed bij kunnen komen van de lange rit van zaterdag. Dat was duidelijk te merken toen ik zondag ochtend aankwam. Señor Lacos had praatjes! Ik kon hem al horen hinniken het moment dat ik uit de auto stapte. Hij was blij om mij te zien en wilde meteen mee naar buiten.

buitenrit horne hoeve
Linda en Linda beide op Spaanse pony’s

Helaas voor Lacos moest hij nog even geduld hebben, want zoals dat gaat met paardenmensen met dezelfde passie, raakte ik aan de praat met Iris van Horne. 

Iris heeft me rondgeleid over haar mooie bedrijf, dat haar vader in 1985 is gestart. Behalve de manege met paddock paradise in aanbouw, is er een ruime binnenbak (20×60), een buitenbak, poetsplaats met stallen voor de manegepaarden en aparte stallen voor de pension en vakantie paarden. De kantine is prachtig, alsof je een saloon uit western film in loopt. Van alle gemakken voorzien en met uitzicht op de binnenbak. Aansluitend aan het terras ligt een grote speeltuin met kinderboerderij. 

Behalve de manege lessen en stalling voor pension paarden, biedt Stal van Horne Hoeve ook buitenritten voor dagjesmensen en vakantie stalling voor paarden. De gids Linda (ja ze heet ook Linda en rijdt ook op een Spanjaard) neemt wekelijks meerdere groepen mee naar de Budeler- en Weerterbergen en leidt ze over de mooiste paden door het gebied. Meerijden met Linda door de Budeler- en Weerterbergen is echt een aanrader als je geïnspireerd bent na het lezen van mijn blogs.

buitenrit van horne hoeve
Mee op buitenrit door de Budeler- en Weerterbergen met Stal van Horne Hoeve

Je kunt ervoor kiezen om net als ik je eigen paard mee te nemen of je kunt op een paard van Stal van Horne Hoeve rijden. De manegepaarden zijn stuk voor stuk fit en alert.

Als je een weekend of langer wilt verblijven om het mooie gebied beter te verkennen te paard, kun je zelf overnachten in een van de B&B’s of hotels in Weert en Nederweert. Ik heb heerlijk gegeten en geslapen in Hostellerie Munten in Weert en kan je dit gastvrije hotel ook zeker aanraden. Kom je met een groep, dan biedt vakantiepark Weerterbergen uitkomst. Dit ligt pal tegenover Stal van Horne Hoeve. Je paard staat dan dus op loopafstand van jouw slaapplaats. Wat is er nu leuker dan met jouw paard te kunnen overnachten op een paard vriendelijke manege?!

Ben je benieuwd naar ons paardrijd-avontuur in Grenspark Kempen~Broek? Deze blogs zijn dan wellicht interessant voor je:

Wil je meer lezen over het paddock paradise systeem? Dan zijn deze blogs interessant voor je:

Lacos en ik bedanken graag Stal van Horne Hoeve voor de goede zorgen en de gastvrijheid. Wij komen graag nog eens langs.

buitenrit van horne hoeve
Buitenrit met Stal van Horne Hoeve.
Foto door: Iris van Horne

Paardrijden door Grenspark Kempen~Broek

ondergaande zon ijzerenman

Paardrijden over een meanderend karrenspoor door het idyllische landschap van Grenspark Kempen~Broek. Genieten van de rust en de mooie doorkijkjes in het coulissen landschap.

ondergaande zon ijzerenman
Ondergaande november zon in recreatieplas IJzerenman in Weert

Begin november schreef ik in mijn bullet journal “plan next horse adventure”. De laatste keer was onze twee daagse tocht langs de IJssel in januari 2020. Hoog tijd dus om weer op pad te gaan. Terwijl ik nadacht over de beste route tijdens een wereldwijde pandemie, werd ik gebeld. Of ik voor de VVV Midden Limburg de ruiterroutes in het Grenspark Kempen~Broek wilde uit proberen en daarover schrijven?

Buitenrijden en daarover schrijven is mijn passie, dus natuurlijk zei ik direct: “Ja, leuk!”

Grenspark Kempen~Broek is een natuurgebied dat door Nederland en België loopt. Een grensgebied waar de verhalen over smokkelaars, dwaallichtjes en de bende van de bokkenrijders vandaan komen. Een moerassig niemandsland waar gevochten werd over de grens tussen Nederland en België.

zandpaden kempen broek
Paardrijden over een meanderend karrenspoor door het idyllische landschap van Grenspark Kempen~Broek

Tegenwoordig werken 40 organisaties aan beide zijde van de grens samen om het gebied als een geheel te beheren en te verbeteren.

Recreatiegebied de IJzerenman in Weert dient als toegangspoort tot Grenspark Kempen~Broek. Van daaruit starten diverse wandel-, fiets- en ruiterroutes. Ook is er een natuur en milieu centrum met informatie en educatieve tentoonstellingen over Grenspark Kempen~Broek.

De Budeler- en Weerterbergen en het Weerterbos bestaan uit naaldbos, heide en zandverstuivingen. Galop paden in overvloed. Er komen diverse vogelsoorten van de rode lijst en beschermde broedvogels voor. Ten zuiden van dit gebied ligt een grote prehistorische grafheuvel die redelijk goed bewaard is gebleven en te bezichtigen is voor wandelaars.

Door de coördinatoren van het Grenspark Kempen~Broek zijn er twee dagtochten voor mij en Lacos uitgezet van 29,7km en 28,1km. Zaterdag rijden we ten Zuidwesten van Weert een route waarbij we ook 10km door België rijden. Zondag rijden we door de Budeler- en Weerterbergen en het Weerterbos ten westen en noordwesten van Weert en Nederweert.

ruiter route kempen broek

Knooppunten ruiter route van zaterdag

Totale lengte: 29,7 km. Start en einde bij restaurant Dennenoord. Parkeren op de parkeerplaats van natuur en milieu centrum IJzerenman of de parkeerplaats bij restaurant Dennenoord.

Start – KP26 – KP25 – KP37 – KP36 – KP20 – KP19 – KP22 – KP04 – KP16 – KP01 – KP15 – KP14 – KP18 – KP55 – Einde

ruiter route weerterbergen

Knooppunten ruiter route van zondag

Totale lengte 28,1 km. Start en einde bij Stal van Horne Hoeve. Parkeren op de parkeerplaats van Stal van Horne Hoeve.

Start – KP59 – KP98 – KP97 – KP96 – KPblanco – KP9 – KP8 – KP15 – KP14 – KP61 – KPblanco – KP60 – KP95 – KP94 – KP93 – KP92 – KP91 – KP35 – KP42 – KP43 – KPA – KP41 – KP40 – KP39 – KP31 – KP57 – Einde

Wil jij dezelfde route volgen of je eigen route uitzetten, dan kan dat via de online routeplanner. Deze route kun je vervolgens inladen in je gps of gps app op je telefoon. De hele route van zaterdag is geschikt voor zowel ruiters als menners. Alles is makkelijk aangegeven, je hoeft alleen maar de knooppunten te volgen. Ik heb op de gps gereden, maar dat had niet gehoeven. De bewegwijzering is duidelijk en makkelijk te volgen. En nummering van de knooppunten is in België hetzelfde als in Nederland, dus ook daar kun je de route moeiteloos vinden.

De paden in de Budeler-en Weerterbergen zijn voornamelijk brede zandpaden geschikt voor ruiters. Een gedeelte van de paden is niet geschikt voor menners. Het leger gebruikt deze zandpaden voor tanks en andere voertuigen. Hierdoor is het zand veel te mul en zwaar voor menners.

weerterbergen zandverstuiving
Graancirkels of Aliens? Nope, de sporen van de militaire voertuigen in het zand van de Budeler- en Weerterbergen

Overnachten op locatie met je paard

Lacos heeft een goed verzorgde overnachting gehad bij Stal van Horne Hoeve. Zij zijn gespecialiseerd in vakantiestalling voor paarden. We zijn gastvrij onthaald door de familie van Horne. Ik had de keuze uit een paddock buiten of een stal binnen voor Lacos. Hij heeft ’s nachts onbeperkt hooi kunnen eten om bij te komen van zijn lange werkdag.

Zelf heb ik overnacht in Hostellerie Munten in het centrum van Weert. Dit is een absolute aanrader. Ik ben ook hier gastvrij onthaald door vriendelijk personeel, lekker eten, prettige sfeer en het bed was heerlijk voor mijn vermoeide lichaam.

Ons paardrijd-avontuur in Grenspark Kempen~broek.

ruiter route ijzerenman weert
begin van de route langs recreatiegebied IJzerenman in Weert.
Dit is de poort tot Grenspark Kempen~Broek

Daar sta ik dan op een donkere, koude November ochtend. Ik moet op zoek naar Lacos, mijn Spaanse pony, die ergens in het donker in de kudde loopt. Gelukkig vind ik hem vrij snel en loopt hij zonder moeite de vrachtwagen op. Vanaf de Steeg rijden we naar Weert.

Onderweg naar Weert wordt het langzaam licht buiten. Ik parkeer de vrachtwagen op de parkeerplaats van het natuur en milieu centrum de IJzerenman in Weert. Deze ruime parkeerplaats biedt genoeg ruimte om Lacos uit te laden en rustig op te zadelen.

Het is koud, de temperaturen liggen net boven het vriespunt. Lacos heeft een goede wintervacht. Zelf heb ik me heel goed aangekleed. Terwijl Lacos staat rond te kijken en alle indrukken op de parkeerplaats in zich op opneemt, pak ik het zadel, de zadeltassen en het hoofdstel. We zijn zo opgezadeld.

Thuis had ik beide routes al in mijn gps app geladen op mijn telefoon en nu is het een kwestie van de startplek van de route te vinden. Het informatiebord op de parkeerplaats biedt mij uitkomst.

Het is een zonnige zaterdag ochtend en onze route start bij restaurant Dennenoord waar ik coffee-to-go kan krijgen. De dames zijn zo vriendelijk om mij binnen te laten zodat ik nog snel even naar het toilet kan. Lacos staat buiten aan het hek vastgebonden op mij te wachten onder toeziend oog van drie heren die speciaal langs wandelen voor een kopje koffie en graag even een praatje met me maken.

Als Lacos en ik dan goed en wel op pad zijn rijden we over een meanderend karrenspoor door het idyllische landschap van Grenspark Kempen-broek.

Lacos heide kempenbroek
Lacos uitkijkend over de heide bij de Laurabossen.

We kijken onze ogen uit en genieten van de rust en de mooie doorkijkjes in het coulissen landschap. We rijden we over brede zandpaden en karrensporen. De verschillende gebieden zijn met elkaar verbonden door en af en toe een klein stukje asfaltweg. Weides, loofbos, sloten, vennetjes en moerasachtige wilgen bosjes, afgewisseld met heide, zandvlaktes en naaldbos.

Grenspark Kempen-broek ten westen van Weert is een prachtig patchwork van natuur en cultuur met elkaar verbonden door meanderende zandpaden.

Even verderop rijden we over de heide met wilde Exmoor pony’s die ons van een afstand aan kijken. In Belgie meandert de route verder over dezelfde karrensporen. Afgezien van de elektriciteit leidingen die opeens bovengronds zijn, zie ik geen verschil in het landschap. De idyllische zandpaden geven mij het gevoel dat we 100 jaar terug in de tijd rijden.

De buizerds vliegen vlak over ons heen en doen alsof wij er niet zijn. Langzaam worden we onderdeel van het landschap.

Niets geeft mij meer rust en brengt meer ontspanning dan te paard een nieuwe omgeving verkennen. Alles gaat in het tempo van de natuur. Mensen die we wandelend tegenkomen hebben tijd voor een praatje en zijn nieuwsgierig waar onze reis naartoe gaat.

Afgezien van passeerde de auto’s op de stukken die we langs de weg rijden, komen we op de route weinig mensen tegen. Degene die we wel tegen komen, maken graag een praatje. Grenspark Kempen~Broek is een gebied dat nog niet overvol is met natuur toerisme. De rust die dit grenslandschap uitstraalt werkt helend.

Tegen het einde van de middag komen we weer bij restaurant Dennenoord en rijden vanaf daar de laatste kilometer naar de vrachtwagen. De zon zakt al weg achter de bomen als we nog een laatste glimp zien van deze grote oranje bal over het water van de IJzerenman.

Wat een prachtige afsluiting van een mooie dagtocht.

ondergaande zon ijzerenman
Ondergaande november zon in recreatieplas IJzerenman in Weert

Lacos breng ik naar Stal van Horne Hoeve in Weert. Een manege met een “paddock paradise” in aanbouw! Een manege waar er gekeken wordt naar het welzijn van de paarden. De huisvestingsvorm “paddock paradise” stimuleert het natuurlijke gedrag van paarden op verschillende manieren. Ik ben ook erg blij dat Lacos hier mag overnachten. Stal van Horne Hoeve biedt onder andere vakantie stalling aan voor ruiters die hun paard willen meenemen op vakantie.

limburgs kapelletje kempenbroek
Typisch Limburgs, een kapelletje op een zevensprong.
Een goed plek voor een pauze.

Terwijl Lacos rustig staat te eten en uit te rusten bij Stal van Horne Hoeve, rijd ik het centrum van Weert in. Wat een geluk dat ik precies voor de deur van Hostellerie Munten een parkeerplaats kan vinden voor de paarden vrachtwagen.

Buiten is het inmiddels flink afgekoeld nu de zon weg is. Ik loop met de zadeltassen over mijn schouder en mijn cap in mijn hand de vestibule binnen van het hotel. Daar wordt ik vriendelijk onthaald door de gastheer. Ik voel de warmte door mijn dikke lagen kleding naar binnen sijpelen en realiseer me dat ik het koud heb en moe ben. Tijd om de zadeltassen naar mijn kamer te brengen en plaats te nemen in het restaurant voordat de rozigheid toeslaat en ik slaperig word.

Mijn vieze rijlaarzen laat ik op de kamer en ik loop op sokken naar het restaurant.

De kok maakt van echte cacao een warme chocolademelk met slagroom voor me om op te warmen De uitgebreide kaart met verschillende gangen menu’s klinkt heerlijk. Maar al die keuze is me teveel na 6 uur paardrijden in de kou. Ik kies het eerste gerecht van de kaart en krijg een heerlijke moot zalm met groente en verse friet geserveerd. Langzaam bekruipt de rozigheid me. Zonder toetje ga ik naar boven. Na een warme douche kruip ik het comfortabele bed in, een weldaad voor mijn vermoeide lichaam.

Lacos buitenrit kempenbroek
Lacos genietend van het uitzicht in Grenspark Kempen~Broek

Zoals iedere ochtend wordt ik tussen 5 en 6 wakker. Ik heb heerlijk geslapen. Tijd om een kopje thee voor mezelf te maken op de kamer, want ontbijten kan pas vanaf 8 uur. Ook ligt de GoPro op mij te wachten. De data moet ik nog de “cloud” in sturen, zodat er ruimte is om de route van vandaag te filmen. “Keep your Gopro closer to the router” is de tekst die in beeld verschijnt. Dat is niet zo moeilijk als je thuis bent, maar waar is die router in een hotel?

De gastvrouw kijkt me verbaasd aan als ik om 7:45 de keuken in kom lopen met de vraag of ik alsjeblieft mijn GoPro in de buurt van de router mag houden.

Zij is volop bezig met de voorbereidingen voor het ontbijt en heeft dus geen tijd om me direct te helpen. Nadat ik zelf heb ontbeten en het rustig is in de eetzaal, neemt ze me mee naar de meterkast. Daar probeer ik om alsnog mijn data de “cloud” in te sturen. Helaas lukt het me niet en wil ik de gastvrouw niet langer lastigvallen. De andere gasten zijn wakker geworden en willen ook graag ontbijten. Ik krijg een lunchpakket mee en ga op weg naar Lacos bij Stal van Horne Hoeve. Lacos heeft ’s nachts onbeperkt kunnen eten en is vrolijk en alert.

Zoals dat gaat bij paardenmensen met dezelfde passie, raak ik aan de praat met Iris van Horne.

zandverstuiving weerterbergen
De Weerterbergen bestaat uit Naaldbos, heide en zandverstuivingen. In de loop van de middag brak de zon door en werd het zelfs warm

Ik krijg een rondleiding en drink ik samen met Iris en haar vader koffie. We praten over de opzet van het paddock paradise, het bedrijf dat haar vader in 1985 heeft opgezet en Iris heeft overgenomen. We bestuderen de route die er voor mij is uitgezet door de Budeler-en Weerterbergen. Zij wijzen me op de mooiste stukken en waar het wel en niet geschikt is voor menners.

weerterbergen buitenrit
Naaldbossen, heide en zandverstuivingen in de Budeler- en Weerterbergen

De tijd vliegt voorbij en ik besluit de route voor mijzelf in te korten. Deze tijd van het jaar wordt het vroeg donker en we zijn nu te laat om de volle 28km in een rustig tempo te rijden. Iris wijst we me op de kaart waar ik het makkelijkste de route kan inkorten om toch nog een goede indruk van het gebied te krijgen.

Lacos en ik gaan weer op pad. We hoeven alleen maar over te steken vanaf Stal van Horne Hoeve om direct in het natuurgebied te rijden. Wat een luxe!

Vandaag rijden we door een heel ander gebied de Budeler- en Weerterbergen dat ten noordwesten ligt van Weert en Nederweert. Naaldbossen met heide en zandverstuivingen. Het is zondag ochtend en de zon is warm voor een koude november ochtend. Na een paar kilometer rijden worden Lacos en ik ingehaald door een groep ruiters van Stal van Horne Hoeve. De gids, die ook Linda heet, nodigt ons uit om met hen mee te rijden. Zij kent alle mooie paden.

buitenrit van horne hoeve
Buitenrit met de groep ruiters van Stal van Horne Hoeve,
Budeler- en Weerterbergen

Een gids door het gebied is een natuurlijk een kans die ik niet willen laten schieten.

We wijken helemaal af van de uitgezette route. Het is een heerlijke buitenrit en zelfs de zon komt door. Ondanks het lawaai van vijf kletsende dames te paard, zien we drie hindes die voor ons het bospad oversteken en vanuit het bos naar ons blijven kijken.

Na dik twee uur rijden, komen we terug bij Stal van Horne Hoeve. Lacos is nat van het zweet, want het tempo van deze rit lag vrij hoog voor hem met bepakking en zijn wintervacht. Ik zadel hem af en zet hem op de vrachtwagen met een vol hooinet. Mijn lunchpakket eet ik in de cabine van de vrachtwagen. Daarna maak ik alles klaar voor de rit naar huis.

Als ik zondag tegen het einde van de middag de vrachtwagen het erf van Stal van Horne Hoeve af rijd, zijn Lacos en ik zijn beide moe en voldaan. Het is een heerlijk weekend geweest.

Grenspark Kempen~broek is zeker een meerdaags bezoek waard voor ruiters die graag met hun paard op vakantie gaan.

Een paard bepakt met zadeltassen, roept altijd geïnteresseerde vragen op. Waar ga je heen? Waar kom je vandaan? En dan kom je speciaal hiernaartoe om te rijden?

Door met het paard te reizen, kun je je niet haasten. Je bent gedwongen om je paard in acht te houden en samen de reis tot een goed einde te brengen. Een pauze overslaan omdat je zo snel mogelijk op je bestemming wilt aankomen, zit er niet in. Je paard heeft het nodig om om de paar uur te kunnen eten en rusten. Dus neem je zelf ook meer rust, zie je meer en ontspan je meer.

Linda Lacos weerterbergen
Warm aangekleed kunnen we ook in het najaar en winter buiten rijden.

Lacos en ik reizen maximaal 30 km per dag met bepakking. We houden minimaal twee keer een half uur pauze waarbij Lacos kan grazen. In de wintermaanden is het zaak dat we dan echt op tijd vertrekken om maximaal gebruik te maken van het daglicht.

Tijdens het paardrijden in het najaar en winter, krijg ik vooral snel koude benen en voeten.

Daarom heb ik wollen skisokken in mijn laarzen, een thermo legging onder mijn rijbroek en een wollen rijrok van het merk Klesarven over mijn rijbroek om mezelf warm te houden.

Ik draag een sjaaltje dat ik over mijn gezicht kan optrekken als bescherming tegen de snijdende wind en het werkt ook als mondkapje. Wel zo handig tijdens een wereldwijde pandemie. Om mijn handen warm te houden draag ik neopreen paardrijd handschoenen van het merk Roeckl met touch screen vingertoppen. Zodat ik makkelijk de gps app op mijn telefoon kan bedienen en natuurlijk foto’s en filmpjes kan maken.

Verder draag ik een katoenen hemd, een katoenen long sleeve en een gevoerde wollen trui met kraag. Daar overheen draag ik een gevoerde windbreker jas die redelijk waterdicht is. Dit weekend is er geen regen voorspeld, dus ik heb voldoende gehad aan deze jas. Als er wel regen voorspeld was geweest had ik in plaats van de windbreker mijn lange wax coat aangedaan.

Het is iedere keer een puzzel om zo licht mogelijk bepakt op pad te gaan en wel warm genoeg gekleed te zijn. Zo heb ik er deze rit voor gekozen om mijn Nikon camera thuis te laten omdat ik mijn wollen rijrok aan wilde. Deze rijrok weegt 2kg, dus dat gewicht moest gecompenseerd worden.

Ik heb wel mijn GoPro meegenomen en de mooiste delen van de route van zaterdag door Grenspark Kempen~Broek gefilmd en daarvan een compilatie gemaakt.

een compilatie van de ruiterroute van zaterdag door Grenspark Kempen~Broek

Tot slot wil ik VVV Midden Limburg, Destinationmakers.nl en CMC Marketing bedanken voor de samenwerking en het vertrouwen in Lacos en mijzelf om dit avontuur aan te gaan. Wij hebben ervan genoten!

Linda Lacos weerterbergen
Linda en Lacos aan het einde van buitenrit op zondag. Moe en voldaan, tijd om naar huis te gaan.